Skip to main content

Nytt Tillgänglighetsdirektiv 2025 – Är du redo?

Som digital tillgänglighetskonsult med många års erfarenhet har mitt mål alltid varit att bidra till att tjänster och produkter blir tillgängliga så alla får samma förutsättningar. Jag brinner för att hjälpa er att skapa webbplatser som är inkluderande och användbara, men visste ni att det faktiskt finns lagar och regler som styr hur tillgängliga digitala tjänster och produkter ska vara? Dessa lagar är utformade för att säkerställa att ingen lämnas utanför i den digitala världen och att alla får samma möjligheter att använda och dra nytta av digitala resurser. 

I Sverige har vi lagen om Tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen) som främst riktar sig mot offentlig sektor. Nu kommer lagkraven att utökas till att omfatta även privata aktörer. Den 28 juni 2025 träder Tillgänglighetsdirektivet i kraft, formellt kallad Lagen om vissa tjänster och produkters tillgänglighet. Denna lag är Sveriges motsvarighet till det europeiska tillgänglighetsdirektivet, European Accessibility Act (EAA) som syftar till att etablera en gemensam standard för tillgänglighet inom hela EU. Direktivet riktar sig främst till produkter och tjänster som används av allmänheten och ställer krav på att dessa ska vara tillgängliga för alla, oavsett funktionsförmåga.

Bild på en dator.

Direktivet omfattas bland annat av följande områden

  • Digitala tjänster: Webbplatser, mobilapplikationer och digitala gränssnitt måste utformas så de kan användas av personer med olika typer av funktionsnedsättningar. 
  • Fysiska produkter: Konsumentelektronik, bankomater, biljettmaskiner och andra publika maskiner måste vara tillgänglighetsanpassade. 
  • Transport: Biljetter och informationssystem inom kollektivtrafiken måste vara tillgängliga för alla. 
  • Finansiella tjänster: Bank- och betalningstjänster måste utformas lättillgängligt.

Vem berörs av kraven?

Direktivet berör både offentliga och privata aktörer. Statliga och kommunala verksamheter har länge haft tillgänglighetskrav på sig. Med det nya direktivet omfattas även privata företag som erbjuder tjänster till allmänheten. Detta innebär att många företag och organisationer måste se över och anpassa sina produkter och tjänster för att uppfylla de nya kraven. 

Varför är detta viktigt?

Att säkerställa att produkter och tjänster är tillgängliga för alla handlar inte bara om rättvisa, det är också en viktig del av att bygga ett inkluderande samhälle där alla har samma möjligheter till att delta. För företag är det dessutom en chans att nå fler kunder och förbättra upplevelsen för alla. 

Hur förbereder du dig?

För företag och organisationer som påverkas av direktivet är det viktigt att börja förberedelserna i god tid. Det kan innebära att genomföra tillgänglighetsgranskningar, uppdatera digitala gränssnitt, utbilda personal och säkerställa att nya produkter och tjänster utvecklas med tillgänglighet i åtanke. 

I min roll som digital tillgänglighetskonsult genomför jag användartester i skärmläsningsprogram där jag ger er en uppfattning om hur tillgänglighetsanpassad er webbplats faktisk är. Jag utför även livetest som är en interaktiv tjänst som hjälper er förstå och förbättra användarupplevelsen på er webbplats. Jag erbjuder också analyser, rådgivning och föreläsningar. Kontakta mig så hittar den bästa lösningen för just er.

/Susanne

Tjänster inom digital tillgänglighet

Jag erbjuder olika tjänster som hjälper er att komma igång med ert tillgänglighetsarbete. Kontakta mig så fixar vi det optimala upplägget för just er verksamhet.

Livetest

Digitalt möte

En interaktiv tjänst som hjälper er att förstå och förbättra användarupplevelsen på er webbplats inom digital tillgänglighet. Ni väljer upp till tre fall som vi fokuserar på under testet där ni får en direkt analys av vad som fungerar bra eller mindre bra. Detaljerad information om hur vi går till väga förmedlas innan själva testtillfället.

Analys

Analys och digitalt möte

Jag genomför en större analys av er webbplats för att bedöma dess digitala tillgänglighet. Det innebär att jag granskar centrala aspekter, såsom menystrukturen, navigeringen och funktionaliteten hos sökfunktionen. Efter min analys bokar vi in ett digitalt möte där jag demonstrerar hur jag som blind navigerar och interagerar på er webbplats med hjälp av mitt skärmläsningsprogram. Målet med denna tjänst är att ge er värdefulla insikter om tillgängligheten på er webbplats och därigenom identifiera områden där förbättringar kan göras.

Rådgivning

Digitalt möte

En personlig konsultation där jag delar med mig av min erfarenhet inom digital tillgänglighet och hur det är att använda skärmläsarprogram. Under samtalet får du en individuell rådgivning kring hur du kan förbättra tillgängligheten på er webbplats. Jag står till förfogande för att svara på frågor och ge konkreta tips och riktlinjer för att optimera användarupplevelsen inom digital tillgänglighet.

Konsultuppdrag

Rådgivning och praktiska insatser

Som konsult är jag tillgänglig för samarbetspartners som har kunder i behov av att optimera sin digitala tillgänglighet. Konsultuppdrag sker på timbasis baserat på kundens specifika önskemål och behov. Jag erbjuder rådgivning och praktiska insatser för att optimera den digitala tillgängligheten.

Föreläsning

Digital tillgänglighet – Se möjligheter inte hinder

Få en inblick i den blinda användarens digitala värld genom en föreläsning som inte bara inspirerar utan också motiverar till arbete med digital tillgänglighet. I min föreläsning demonstrerar jag personligen hur jag navigerar på olika webbplatser med hjälp av skärmläsningsprogram. Jag visar specifika exempel där jag stöter på problem och ger konkreta exempel på effektiva lösningar. Jag finns tillgänglig att boka i allt från ett kortare frukostmöte till heldagar.

Ikon av en pratbubbla

Kontakta Susanne för offert!

Vi hittar tillsammans en lösning som är anpassad efter er budget och era specifika behov.